Polacy czytają w podróży

top-press_lotnisko

Sezon turystyczny trwa od początku maja do połowy października, jednak największy przypływ turystów widoczny jest w miesiącach wakacyjnych, kiedy dzieci i młodzież mają wolne od szkoły. Sprawdziliśmy, jak zwiększony ruch turystyczny wpływa na sprzedaż prasy. Pod lupę wzięliśmy punkty współpracujące z Kolporterem, a znajdujące się obok tzw. „węzłów komunikacyjnych”, czyli lotnisk, portów czy dworców.

Departament Dystrybucji Prasy Kolportera dostarcza prasę do prawie 3 900 punktów handlowych znajdujących się w pobliżu newralgicznych miejsc, takich jak dworce PKP, PKS czy busów, stacje benzynowe położone przy autostradach i drogach o dużym natężeniu ruchu, porty lotnicze i morskie, punkty obok przeprawy promowej, ale także kioski przy przystankach autobusowych.

– Największą liczbę stanowią punkty zlokalizowane w pobliżu węzłów komunikacji miejskiej, jest ich prawie 2 800 – mówi Paulina Zagrodzka, starszy specjalista Działu Sprzedaży Departamentu Dystrybucji Prasy Kolportera. – To zrozumiałe, bowiem ten rodzaj komunikacji jest najbardziej rozwinięty ze wszystkich rodzajów komunikacji publicznej w naszym kraju. Ponad 1 000 umiejscowionych jest na dworcach lub przystankach PKS, 370 na dworcach kolejowych, 25 na lotniskach, a przy stacjach warszawskiego metra aż 23. Prawie połowa z punktów, które znajdują się w pobliżu węzłów komunikacyjnych, zlokalizowana jest w mniejszych miejscowościach, liczących poniżej 50 tys. mieszkańców. Wyjątkiem są porty morskie i lotniska. Te drugie znajdują się w takich miastach, jak Warszawa, Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Kraków, Poznań, Rzeszów i Wrocław – charakteryzuje Paulina Zagrodzka.

Węzły komunikacyjne charakteryzują się dużym natężeniem podróżnych przez cały rok. W letnim okresie liczba turystów zwiększa się nawet kilkudziesięciokrotnie. Zwiększenie liczby potencjalnych klientów wpływa rzecz jasna na zwiększenie zapotrzebowania na prasę.

– Mimo że turyści cały rok latają samolotami do innych krajów, w wakacje liczba podróżujących znacząco wzrasta, a co za tym idzie zwiększa się sprzedaż w naszym sklepie – mówi Ewelina Antosik, prowadząca punkt handlowy w porcie lotniczym Katowice w Pyrzowicach.

Tendencje te potwierdza Sławomir Matusiak, menadżer zarządzający dwoma punktami handlowymi w porcie lotniczym w Rzeszowie: – Latem liczba lotów zwiększona jest o 30 proc. Od lipca do września jest dodatkowych 50 lotów czarterowych miesięcznie. Zwiększenie liczby lotów wpływa na ruch turystyczny na lotnisku, ale także na wzrost sprzedaży produktów znajdujących się w naszej ofercie.

Większy popyt na prasę widoczny jest również na dworcach autobusowych i kolejowych oraz stacjach paliw, zlokalizowanych przy trasach wylotowych i autostradach.

Artykuł w pełnej wersji ukazał się w miesięczniku „Nasz Kolporter” (lipiec/sierpień 2014)

Na zdjęciu : salon Top-Press w terminalu lotniska w Gdańsku (Fot. Jerzy Borkiewicz)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.