Kwitnące łamy

Polacy budują coraz więcej domów, coraz chętniej urządzają wokół nich ogrody, działki. Nie brakuje również pasjonatów, którzy z wielkim zapałem hodują kwiaty i inne rośliny w mieszkaniach. Wiele osób dobrych rad związanych z uprawą roślin szuka na łamach fachowych czasopism. Jak to zainteresowanie przykłada się na kondycję tego segmentu prasy?

– Rzeczywiście, w szybkim tempie przybywa w Polsce pięknych ogrodów. Ludzie poszukują inspiracji do ich urządzania oraz informacji na temat roślin przede wszystkim w książkach i prasie specjalistycznej. Oczywiście, nie jest to takie proste. Nie wszyscy właściciele ogrodów stają się od razu naszymi stałymi czytelnikami, ale kto złapie ogrodowego bakcyla, ten zostaje z nami na dłużej – twierdzi Jolanta Zdanowska, redaktor naczelna wydawanych przez Agorę miesięczników „Ogrody” i „Kwietnik”. – Mamy bardzo dużą grupę bardzo wiernych i bardzo lojalnych czytelników, w tym wielu prenumeratorów. Oprócz tego odnotowujemy pokaźny wzrost zainteresowania naszymi tytułami w tak zwanym sezonie, czyli mniej więcej od marca do sierpnia. Wszystko to sprawia, że kondycja naszych pism jest bardzo stabilna.

Tytuły kierowane do miłośników kwiatów, drzew i różnego rodzaju roślin ozdobnych mają w swojej ofercie najwięksi polscy wydawcy. Nawet ci, którzy teoretycznie nastawieni są na innego czytelnika.

– Pisma MURATORA SA z segmentu dom i wnętrze, prócz wielu zagadnień związanych z budową, wykańczaniem i remontem domu, poruszają również tematy dotyczące otoczenia budynku – mówi Joanna Warlikowska, PR Manager MURATOR Spółka Akcyjna (dawniej Wydawnictwo MURATOR Sp. z o.o.). – Miesięczniki „Murator” i „Zbuduj dom” mają stałe rubryki poświęcone ogrodom. W pierwszym z pism jest to dział „Wokół domu”, w drugim – „Tajemnice ogrodów”. Są w nich poruszane zagadnienia przygotowania, zagospodarowania i pielęgnacji otoczenia wokół domu. Rubryki prezentują małą architekturę, oczka wodna, ogrodzenia, nawierzchnie, altany i pergole. Zajmują się tematyką roślin – ich doborem, pielęgnacją i tworzeniem kompozycji. Poruszają zagadnienia tarasów i piwniczek oraz ich urządzania. Tematy dotyczące otoczenia domu miesięcznik „Murator” popularyzuje również w inny sposób. Przykładem może być film „Trawnik od podstaw”, dołączony do kwietniowego wydania pisma. Osiem razy w roku MURATOR SA wydaje pismo „Murator Numer Specjalny”, jedno z wydań ukazujących się na wiosnę jest poświęcone otoczeniu domu. Na początku marca tego roku z serii „Murator Numer Specjalny” wydaliśmy „Małe Ogrody”. Numer jest dedykowany właścicielom niedużych ogrodów. Prezentuje sprawdzone projekty na małą działkę. Pokazuje jak skutecznie oddzielić się od świata – wybrać żywopłot czy płot drewniany. Radzi jak ułożyć mozaikę w ogrodzie, łagodnie i spójnie połączyć taras z ogrodem. Pomaga wybrać rośliny do małego ogrodu: drzewa, rośliny w pojemnikach, pnącza i rośliny cebulowe, jak również rośliny, które pięknie pachną i dają ukojenie. Poleca rozwiązania sprawiające, że ogród wydaje się większy.

Mocną pozycję zbudował także wydawca „Ogrodów” i „Kwietnika”. – Obydwa miesięczniki mają już ugruntowaną, wieloletnią pozycję na rynku prasowym. W zespołach redakcyjnych pracują fachowcy od ogrodnictwa i architektury krajobrazu. Stale współpracujemy też ze specjalistami ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, ogrodów botanicznych oraz szkółkarzami i kolekcjonerami roślin. Staramy się pokazywać najpiękniejsze polskie ogrody, a naprawdę jest już się czym pochwalić – podkreśla zalety miesięczników ich redaktor naczelna Jolanta Zdanowska.

Bogate doświadczenia zdobyte w ciągu kilkunastoletniej obecności na rynku podkreśla wydawca „Mojego Pięknego Ogrodu”. – Nasz miesięcznik ukazuje się od 1996 roku. Przez te lata tytuł wypracował sobie wysoką markę zarówno u czytelników, jak i reklamodawców – mówi Iwona Ziętkowska, redaktor naczelna „Mojego Pięknego Ogrodu”. – „Mój Piękny Ogród”, to jednak nie tylko miesięcznik, ale – rzec by można – przez cały rok osobne przedsięwzięcie wydawnicze, w którym cyklicznie od lat ukazują się wydania specjalne poświęcone różnym zagadnieniom ze świata przyrody. W każdym roku ukazuje się bowiem pięć wydań specjalnych – pierwsze w marcu, ostatnie w listopadzie. I tak na przykład w tym roku ukazały się, bądź ukażą się następujące zeszyty specjalne: 1. Piękne różaneczniki (w marcu); 2. Mój Piękny Ogród Ekstra – rocznik ukazujący się w kwietniu, o charakterze albumowym; 3. Ogród w pełni kwitnienia (w maju); 4. Zdrowe zioła z własnej grządki (w sierpniu); 5. Kalendarz ogrodniczy – wyjątkowa pozycja wśród wszystkich wydań specjalnych, ukazuje się w poręcznym kieszonkowym formacie, w objętości 180 stron i traktuje głównie o wpływie faz Księżyca na wegetację roślin.

Pośród tytułów dla miłośników roślin są czasopisma obecne na rynku od bardzo dawna. Do takich należy „Działkowiec”. – W przyszłym roku nasz miesięcznik obchodzić będzie sześćdziesięciolecie swego istnienia – przypomina Małgorzata Majkowska, sekretarz redakcji „Działkowca”. – Fakt ten bezsprzecznie potwierdza dobrą kondycję pisma na rynku prasy. Pismo stale zmienia się i rozwija. W tym roku odświeżyliśmy szatę graficzną i zmieniliśmy winietę. Staramy się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom naszych czytelników między innymi poprzez dopasowywanie treści i objętości działów miesięcznika do aktualnego zapotrzebowania. W ciągu ostatnich lat wyraźnie widać wzrost zainteresowania tematami z zakresu urządzania działki i ogrodu kosztem tematów uprawowych. Naszym atutem jest dobór autorów artykułów. Są to specjaliści z polskich ośrodków naukowych, którzy dopasowują najnowszą wiedzę do potrzeb działkowców – praktyków i polecają im tylko rozwiązania możliwe do zrealizowania w naszym klimacie.

Co na ten sezon?

Można powiedzieć, że sezon wydawców pras dla miłośników roślin wszedł w fazę kwitnienia.

– „Ogrody” i „Kwietnik” przeszły niedawno zmiany layoutów, które zostały dobrze przyjęte. Ciągle pracujemy nad udoskonalaniem ich. Chciałabym też podkreślić, że każdy sezon, to dla zespołów redakcyjnych, a zwłaszcza naszych fotografów, okres nieustających podróży po całej Polsce, podczas których powstają tysiące zdjęć ogrodów i kolekcji roślin, które potem wykorzystujemy na łamach. Co rok w archiwum przybywa nam mnóstwo nowych zdjęć. Czytelnicy mogą więc liczyć na zupełnie nowe inspiracje i pomysły do ogrodów, a także piękne, profesjonalne fotografie najnowszych gatunków i odmian roślin – mówi o propozycjach przygotowanych dla czytelników Jolanta Zdanowska, redaktor naczelna miesięczników „Ogrody” i „Kwietnik”. – W tym roku nasi czytelnicy mogą się też spodziewać kilku prezentów dołączonych do egzemplarzy pism w formie dodatków. Będą to książeczki oraz płyty CD o tematyce poradnikowej dla miłośników roślin i osób urządzających swoje ogrody.

Uznanie czytelników

Wydawcy podkreślają wyjątkową wartość całości swojej oferty, choć niektórzy przyznają, że na swoich łamach mają rubryki, bądź publikacje, które są szczególnie dobrze przyjmowane przez czytelników.

– Czytelnicy „Kwietnika” bardzo cenią sobie poradnikowe dodatki w postaci oddzielnych książeczek, dodawane gratisowo do egzemplarzy. Z kolei czytelnicy „Ogrodów” bardzo dobrze przyjmują płyty CD z katalogami roślin i poradami na temat ich uprawy i pielęgnacji – wylicza mocne strony Jolanta Zdanowska, szefowa miesięczników.

Na wspomniane wcześniej wydania specjalne zwraca uwagę redakcja „Mojego Pięknego Ogrodu”. – Właśnie te wydania cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem – podkreśla Iwona Ziętkowska, redaktor naczelna miesięcznika. – Szczególnie chętnie czytelnicy sięgają po „Kalendarz ogrodniczy”.

Ten czyta, kto sadzi i sieje?

Na początku wspomniane zostało, że nie wszyscy właściciele ogrodów stają się od razu czytelnikami kierowanej do nich prasy, ale wiadomo, że każdy z wydawców stara się jak najbardziej precyzyjnie określić grono swoich potencjalnych odbiorców.

– „Ogrody” należą do segmentu pism luksusowych. Kierujemy je przede wszystkim do właścicieli ogrodów, zamieszkujących głównie miasta i ich najbliższe okolice, a także do osób posiadających działki rekreacyjno-wypoczynkowe. „Kwietnik” jest pismem bardziej popularnym, przeznaczonym – ogólnie mówiąc – dla wszystkich miłośników roślin, bez względu na to, czy mają ogród, czy też nie. Rośliny można przecież uprawiać nie tylko w ogrodach, ale także w donicach na balkonie, albo na parapecie w mieszkaniu. Każdy, kto kocha rośliny, znajdzie w „Kwietniku” coś dla siebie – charakteryzuje czytelników swoich miesięczników redaktor naczelna Jolanta Zdanowska.

– Po nasz miesięcznik sięgają zarówno kobiety, jak i mężczyźni w różnym wieku, posiadacze dużych przydomowych ogrodów, jak i właściciele działek o różnej powierzchni, w tym pracowniczych. Generalnie nasz miesięcznik kierowany jest do odbiorcy wyrobionego, wymagającego, dysponującego sporymi funduszami na kreowanie piękna wokół siebie, w tym na założenie i codzienne dbanie o ogród wokół domu czy posesji – wylicza Iwona Ziętkowska, redaktor naczelna „Mojego Pięknego Ogrodu”. – Stąd też w „Moim Pięknym Ogrodzie” jest najwięcej materiałów prezentujących szeroko rozumiany ogród ozdobny, a zdecydowanie mniej jest artykułów poświęconych na przykład uprawie warzyw i owoców. Ale i te zagadnienia znajdują swoje praktyczne odniesienie w naszym miesięczniku, gdyż są szczegółowo omawiane w ważnej części gazety – Magazynie praktycznym, który w całości przygotowywany jest przez grono ekspertów z ważnych ośrodków naukowych – między innymi Uniwersytetu Przyrodniczego oraz Ogrodu Botanicznego we Wrocławiu.

Duże grono stałych i wiernych – jak podkreśla redakcja – czytelników ma także „Działkowiec”. – Czytają nas osoby głównie w wieku produkcyjnym (ponad 80 procent), zamożne (z dochodem powyżej 1800 złotych netto), wykształcone (69 procent), głównie mieszkańcy miast (77 procent) – źródło PBC General TGI CCS 4-6/07. Są to właściciele ogrodów przydomowych i działek rekreacyjnych, użytkownicy działek w rodzinnych ogrodach działkowych, pracownicy zieleni miejskiej, architekci krajobrazu, wykładowcy i studenci szkół ogrodniczych – opisuje grono odbiorców miesięcznika Małgorzata Majkowska.

Krzysztof Skóra

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.