Pierwsza taka Gazeta

Powstała w 1989 roku jako platforma pierwszych demokratycznych wyborów do parlamentu. Założyła ją była grupa dziennikarzy i działaczy niezależnej prasy wydawniczej demokratycznej opozycji. Od powstania „Gazety Wyborczej” stanowisko redaktora naczelnego pełni Adam Michnik, intelektualista i wybitny działacz opozycji demokratycznej w latach 1960-1989. „Gazeta” zaczynała jako ośmiostronicowy dziennik o nakładzie 150 tys. egzemplarzy. W 2006 roku jej średnia objętość wyniosła ok. 110 stron, a średnia dzienna sprzedaż 434 tys. egzemplarzy*. Codziennie w redakcji nad tworzeniem „Gazety” pracuje zespół składający się z 900 osób, w tym 570 dziennikarzy i redaktorów w całym kraju, 5 korespondentów za granicą i 60 fotoreporterów.


Z roku na rok „Gazeta” umacnia pozycję najbardziej opiniotwórczego dziennika w Polsce, a zarazem ważnego źródła wiedzy dla czytelników. Cieszy się uznaniem w kraju i za granicą, a jej dziennikarze i fotoreporterzy otrzymują prestiżowe nagrody na polskich i światowych konkursach. W 2004 roku w raporcie światowej organizacji Superbrands Ltd. została zaliczona do grona najlepszych marek świata i jako jedyne medium znalazła się w pierwszej dwudziestce tego prestiżowego rankingu. Rok później branżowy tygodnik „Media & Marketing Polska” przyznał „Gazecie” tytuł Dziennika Roku, a w plebiscycie „Pulsu Biznesu” zaliczono ją do dziesięciu marek, które osiągnęły największy sukces marketingowy po roku 1989. Doceniono nie tylko siłę i wyrazistość marki, ale także długofalowość strategii biznesowej, niestandardowe i pionierskie działania marketingowe oraz konsekwentne i długotrwałe budowanie pozycji.

„Gazeta” znana jest również z zaangażowania w wiele akcji o charakterze społecznym, edukacyjnym i kulturalnym. Stara się być blisko potrzeb i oczekiwań czytelników. Z myślą o nich realizuje nowatorskie akcje czytelnicze. Wydaje bezpłatne kolekcje (np. „Kulinarny Atlas Świata”, „Nasz papież – historia pontyfikatu”), a także, wspólnie z ekspertami, przygotowuje przydatne na co dzień dodatki (np. mapy świata, coroczna „Płyta na PIT-a” ułatwiająca rozliczenie podatkowe oraz cykl edukacyjny „Sprawdź, czy zdałeś… szóstoklasisto, gimnazjalisto, maturzysto”).

Jako największy opiniotwórczy dziennik w kraju inicjuje i wspiera ważne akcje społeczne finansowane ze środków Fundacji Agory, m.in.: „Rodzić po ludzku” czy „Przejrzysta Polska”. Reaguje na najważniejsze wydarzenia dziejące się na świecie: w listopadzie 2005 roku, na znak protestu przeciwko łamaniu zasady wolności słowa na Białorusi, „Gazeta” ukazała się w specjalnej szacie graficznej imitującej ingerencję cenzury. Akcję przygotowano przy współpracy z organizację Amnesty International.

„Gdyby nie było Gazety, to zabrakłoby rzetelnej, uczciwej informacji, nie byłoby gdzie napiętnować korupcji, afer czy innych grzechów kruchej polskiej demokracji. Kobiety nie wiedziałyby, w którym szpitalu czeka je horror, a w którym przeżyją cudowne chwile narodzin…” – pisał jeden z czytelników „Gazety”.
Codzienna „Gazeta” składa się co najmniej z trzech elementów: grzbietu głównego o zasięgu ogólnopolskim – relacjonującego najważniejsze wydarzenia w kraju i na świecie: społeczne, polityczne, gospodarcze, kulturalne i sportowe, stron lokalnych oraz krajowo-lokalnego dodatku tematycznego.

Lokalne wydania „Gazety Wyborczej” ukazują się w 20 największych miastach Polski i dostarczają czytelnikom pełnej informacji o tym, co się dzieje w regionie. Redakcje lokalne nie tylko śledzą codzienne życie mieszkańców, ale także chętnie się włączają w projekty kulturalne i społeczne.

Każdy dzień tygodnia w „Gazecie Wyborczej” poświęcony jest innej tematyce.

W poniedziałek wraz z „Gazetą” ukazują się trzy dodatki. „Gazeta Praca” – najstarszy i największy w Polsce dodatek doradzający w kwestiach zatrudnienia i publikujący setki ofert pracy. Kompendium wiedzy o najważniejszych wydarzeniach sportowych weekendu to „Gazeta Sport”. Poniedziałkowy „Duży Format” to magazyn reporterów zamieszczający nie tylko reportaże, ale również ważne teksty społeczne, kulturalne i historyczne.

We wtorek ukazują się „Komunikaty” – kompendium wiedzy o przetargach, walnych zgromadzeniach, decyzjach syndyków i urzędów adresowane przede wszystkim do przedsiębiorców i urzędników. W środę „Gazeta Dom” – źródło wiedzy dla tych, którzy budują, remontują, kupują albo wynajmują dom lub mieszkanie. Zamieszcza także opinie prawników, doradców kredytowych i architektów wnętrz.

Dodatek motoryzacyjny „Wysokie Obroty” zawierający krótkie informacje i teksty związane z bieżącymi wydarzeniami oraz nowościami na rynku motoryzacyjnym ukazuje się w czwartek. Piątkowa „Gazeta Telewizyjna” to przejrzysty i kompletny przewodnik po programach 46 polskich i zagranicznych stacji telewizyjnych wzbogacony recenzjami filmów, felietonami znanych autorów, filmowym alfabetem i rozmowami z twórcami. Wydawana na dobrym papierze, czytelna, elegancka i w wygodnym formacie.

Również w piątek ukazuje się przewodnik po wydarzeniach kulturalnych „Gazeta Co Jest Grane” – przewodnik po wydarzeniach kulturalnych nadchodzącego tygodnia. „Wysokie Obcasy” – magazyn kolorowy zamieszczający m.in. portrety kobiet, reportaże, wywiady i porady oraz „Turystyka. Podróże Małe i Duże” ukazują się w sobotę.

Edyta Bach

Dlaczego Gazeta nazywa się Wyborcza? Po wyborach 1989 roku, gdy wiadomo było, że Gazeta jest wciąż potrzebna, próbowano tytuł zmienić; ogłoszono nawet konkurs dla czytelników. Jednak ciekawszych propozycji nie było. I tak Wyborcza została.

Pierwszy numer Gazety liczył 8 czarno-białych stron. Mimo to rozszedł się jak świeże bułeczki, a na „rynku wtórnym” płacono za niego kilka razy więcej.

Przez pierwszych 6 lat Gazeta miała pionowe czarno-białe logo. Poziome kolorowe logo wprowadzono wraz ze zmianą makiety w 1995 roku.

Od 1989 roku przez ponad 2 lata redakcja Gazety urzędowała w dawnym żłobku przy ul. Iwickiej w Warszawie. Miała duży ogród i własną piaskownicę, w której w cieplejsze dni odbywały się kolegia redakcyjne.

W archiwum elektronicznym Gazety znajduje się ponad 2,5 mln tekstów, do których codziennie dochodzi około 1000 nowych.

400 sprzedawców i 320 biur ogłoszeń w całej Polsce obsługuje rocznie około 27 tys. klientów zamieszczających ogłoszenia wymiarowe.

Rocznie w Gazecie ogłoszenia wymiarowe zajmują około 42 tys. stron, a ogłoszenia drobne – 35 tys. stron.

*źródło: ZKDP, rozpowszechnianie płatne razem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.