Dom z gazety

Wydawałoby się, że popyt na katalogi z projektami domów jest wprost zależny od stanu gospodarki, zamożności Polaków, ich chęci i możliwości do budowy swojego domu. Tymczasem okazuje się, że mimo kryzysu sprzedaż tego rodzaju czasopism nie spadła, a mało tego – ich oferta na rynku prasowym jest coraz bogatsza.

Jak ostro konkurujący ze sobą wydawcy próbują walczyć o nowych czytelników? Jakie widzą szanse i zagrożenia rozwoju dla tego rynku?
– Od lat zapewniamy czytelnikom wysoki standard publikacji: wszystkie niezbędne informacje potrzebne do wyboru projektu podajemy w ujednoliconej i przez to możliwej do porównań formie. W naszych tytułach prezentujemy dużą ilość różnorodnych stylistycznie i funkcjonalnie projektów, zapewniamy szeroką dostępność naszych publikacji – mówi Krzysztof Grabek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży wydawnictwa „Koncept”, wydawcy katalogów: „Najciekawsze Projekty”, „Katalog Domów Drewnianych”, „Katalog Małych Domów”, miesięcznika budowlanego „Własny Dom” i magazynu „Świat Rezydencji Wnętrz i Ogrodów”. – Jednoczesnym zagrożeniem i szansą staje się w ostatnim czasie Internet. Czytelnicy chętnie przeszukują jego zasoby w poszukiwaniu swoich wymarzonych projektów domów.

Papier lepszy od ekranu
Jednak różny poziom jakości internetowych publikacji oraz ich rozproszenie utrudniają podejmowanie decyzji. Nie bez znaczenia jest również fakt gorszej percepcji obrazu na ekranie monitora od papieru.
– I w tym upatrujemy również swojej szansy. Ktoś, kto chce podejmować decyzje o wyborze projektu domu, potrzebuje na to czasu, spokoju i refleksji. Wstępne przeszukanie może wykonać za pomocą Internetu, decyzje powinien podejmować na podstawie tego co widzi na papierze i co będzie mu łatwiej porównać z alternatywami – stwierdza K. Grabek.
– Konkurencja w tym segmencie jest tak duża, że zabieganie o czytelnika staje się coraz trudniejsze. Wierzymy w to, że za jakiś czas nasz segment prasowy się uporządkuje i przetrwają najlepsi – mówi Małgorzata Miłek-Łącka, redaktor naczelna czasopism „Domy w stylu” i „Pogodny Dom” (wydawnictwo MTM Styl). – Od lat dbamy o to, by prezentacja naszej oferty była atrakcyjna i przejrzysta. Staramy się przyciągnąć czytelnika nie tylko ilością projektów, ale również interesującą treścią redakcyjną. Piszemy o zmianach w przepisach prawa budowlanego, dbamy, by dokumentacja prezentowanych na łamach katalogów projektów była w zgodzie z najnowszymi przepisami. Informujemy przyszłych inwestorów o nowych technologiach w budownictwie, analizujemy koszty budowy domu, doradzamy, prezentujemy wnętrza, zachęcamy do wzięcia udziału w organizowanych promocjach i konkursach.
Zdaniem Romana Toni, specjalisty ds. kolportażu z wydawnictwa „Archeton” (wydającego m.in. „Dom na miarę” oraz „Projekty Domów”) szansą tego segmentu wydawniczego są zapowiedzi uproszczenia procedur uzyskiwania pozwoleń na budowę. Z drugiej strony spowolnienie tempa wzrostu gospodarczego może skutkować zmniejszeniem liczby wniosków o pozwolenie na budowę.
– To jednak dotyczyć będzie bardziej projektów deweloperskich niż inwestorów indywidualnych – zastrzega R. Tonia. – Jak zabiegamy o czytelników? Według opinii niezależnych agencji badawczych okładki, jak i treść naszych wydawnictw plasują się w czołówce swoich segmentów, zarówno jeśli chodzi o opracowanie graficzne, jak i czytelność i jakość przekazu. Regularnie staramy się również wzbogacać nasze produkty o rozwiązania najwyższej jakości światowej – multimedialne prezentacje, z których jedna została wyróżniona w międzynarodowym konkursie INM Impressario Project Contest sponsorowanymi przez firmy Adobe i Macromedia i zdobyła główną nagrodę podczas Targów Interflat w Łodzi.

Zdaniem Tomasza Sadowskiego, prezesa Zarządu Polskiej Grupy Projektowej są trzy zasadnicze czynniki, które powodują wzrost zainteresowania czytelników katalogami prezentującymi projekty domów. Rośnie liczba wydawanych w Polsce pozwoleń na budowę domów jednorodzinnych: z niecałych 45 tysięcy pozwoleń wydanych w roku 2002 do prawie 105 tysięcy w roku 2007 (za rok 2008 nie ma jeszcze pełnych danych, ale to również będzie liczba powyżej 100 tys.). Z roku na rok zmienia się też proporcja domów budowanych na bazie projektów indywidualnych w stosunku do projektów gotowych, na korzyść tych drugich. Można przyjąć, że obecnie około 95 proc. domów budowanych w Polsce opiera się na projekcie gotowym. Osobną kwestią jest oczywiście wprowadzanie zmian do projektów przez inwestorów – prawie wszystkie, jeśli nie wszystkie, projekty gotowe dostosowywane są do indywidualnych potrzeb przez klientów, ale to właśnie stanowi jedną z zalet projektu gotowego.
– Nie ma chyba w Polsce osoby planującej budowę domu, która nie orientowała się, że niezbędny do tej budowy projekt budowlany wybierze i zakupi poprzez wykorzystanie katalogów z prezentacją projektów gotowych i co równie ważne, ma także pełną świadomość, że takie katalogi znajdzie w punktach sprzedaży prasy. Nie ma chyba drugiego segmentu prasowego, który tak ściśle odpowiadał na potrzeby swoich klientów – podkreśla T. Sadowski. – Polska Grupa Projektowa od początku swego istnienia postawiła sobie za cel promocję projektów architektonicznych pochodzących z wiarygodnych pracowni architektonicznych, charakteryzujących się wysoką jakością opracowania. Mając w ofercie tak bogatą i różnorodną ofertę stworzyliśmy album pod nazwą „Najlepsze Projekty Domów”, który od lat cieszy się dużą popularnością wśród klientów. Dwa lata temu, wychodząc naprzeciw potrzebom inwestorów stworzyliśmy także katalog prezentujący najbardziej poszukiwane projekty domów „w cenie mieszkania” – tak powstał Album „Najlepsze Projekty Małych Domów”. Ten tytuł również cieszy się rosnącym zainteresowaniem.

Lepiej, więcej, dokładniej
Jakich zmian w czasopismach z projektami domów mogą spodziewać się w najbliższym czasie czytelnicy?
– Pracujemy nad nowymi projektami wydawniczymi oraz rozwijamy już istniejące. Unowocześniamy formę graficzną prezentacji i samych tytułów. Poszerzamy część redakcyjną wydawanych przez nas katalogów. Pracujemy również nad nowymi projektami internetowymi – ale za wcześnie jest jeszcze na podawanie szczegółów – wylicza Krzysztof Grabek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży wydawnictwa „Koncept”.
– Wartością dodaną do naszych tytułów jest, oprócz płyty DVD z pełną ofertą projektową, bogata część redakcyjna. Chcemy, by w każdym z naszych katalogów czekała na czytelników interesująca i przydatna porcja informacji – stwierdza Małgorzata Miłek-Łącka, redaktor naczelna czasopism „Domy w stylu” i „Pogodny Dom” (wydawnictwo MTM Styl).

– Bacznie śledzimy trendy na rynku i podchodzimy do wyzwań stawianych nam przez klientów z uwagą, starając się uwzględniać wszelkie ich sugestie. Prowadzone badania oraz wieloletnie doświadczenie, pozwalają nam z dużą dozą prawdopodobieństwa szacować kierunki zmian na rynku i definiować długotrwałe trendy, z których najsilniejszymi są obecnie kwestie proekologiczne z głównym naciskiem na rozwiązania oszczędzające energię oraz wykorzystywanie energii odnawialnej. Te tematy są obecne w naszych publikacjach od dawna i zamierzamy nadal poszerzać naszą ofertę w tym kierunku – zapowiada Roman Tonia z wydawnictwa „Archeton”.
Prezes zarządu Polskiej Grupy Projektowej Tomasz Sadowski zapowiada, że oferta projektów prezentowanych w katalogach tego wydawnictwa będzie stale modyfikowana, a redakcja zadba o to by prezentować czytelnikom aktualności rynkowe oraz taki zasób informacji o projektach, który w danym momencie jest najbardziej oczekiwany przez klientów.
– Nowością roku 2009 jest nasz najnowszy katalog przygotowywany we współpracy z partnerskimi pracowniami projektowymi, w którym przedstawimy „najlepsze z najlepszych projektów domów”. To album dla tych inwestorów, którzy nie potrafią lub nie mają czasu na znalezienie odpowiedniego projektu w obszerniejszych opracowaniach, a taki tytuł prasowy z wybraną „złotą setką polskich projektów” to dla nich spełnienie marzeń. Premiera tytułu planowana jest na wrzesień 2009, a jego nazwa to: „Polskie Projekty Domów” – mówi T. Sadowski. – Drugą nowością wydawniczą tego roku będzie premiera (już w kwietniu!) pierwszego autorskiego katalogu pracowni Studio Z500, która to pracownia przez wielu Inwestorów okrzyknięta została w Internecie „kultową”, a jej projekty, zanim jeszcze ukazał się pierwszy katalog, stały się najbardziej poszukiwanymi przez inwestorów.

Internet tylko jako uzupełnienie
Zdecydowana większość wydawców katalogów z projektami domów zapowiada rozwój swoich wydań i stron internetowych, lecz równocześnie praktycznie każdy z nich liczy na to, że w tym specyficznym segmencie rynku prasowego Internet stanowić będzie jedynie uzupełnienie, a nie konkurencję wypierającą z rynku wydania papierowe.
– Do podjęcia życiowej decyzji, jaką jest budowa własnego domu potrzeba komfortu i skupienia, a takie warunki stwarza wyłącznie lektura wydanego na dobrym papierze i w bardzo wysokiej jakości graficznej czasopisma – mówią wydawcy.
Wszystko wskazuje na to, że liczba tytułów z ofertą projektów domów będzie rosła, bo mimo kryzysu gospodarczego, o którym tyle się mówi i pisze, zainteresowanie posiadaniem własnego domu nie maleje, a ci, których chwilowo nie stać na kredyt, sięgając po tego rodzaju wydawnictwa zawsze mogą pomarzyć…

Prenumerata czasopism dla firm i instytucji do zamówienia w Kolporterze SA

Maciej Topolski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.