Czytelnicy nie porzucą gazet

gazety

W ciągu najbliższych pięciu lat czytelnictwo prasy w Polsce (łącznie drukowanej i cyfrowej) ma wzrosnąć o 4-16 proc. – takie są wnioski z pierwszego kompleksowego badania czytelnictwa przeprowadzonego dla Izby Wydawców Prasy (we współpracy z Narodowym Centrum Kultury) przez firmę Millward Brown.

Opublikowany przez IWP raport pokazuje, że polscy czytelnicy prezentują optymistyczne perspektywy dla wszystkich kategorii: dzienników, tygodników opinii, pism kobiecych i czasopism tematycznych. Przewidują dużą rolę wydań cyfrowych, które za 5 lat zwiększą łączny zasięg (w druku i internecie) w porównaniu ze stanem obecnym. Obie formy prasy pozostają cennym źródłem informacji i opinii, o dużej roli kulturotwórczej, także dla młodych, wykształconych odbiorców.

Zdaniem badanych największy wzrost zanotują tygodniki opinii, które dziś są czytane przez 30 proc. czytelników prasy (w tym aż 29,4 proc. w druku). Przez 5 lat wydania cyfrowe zmienią preferencje odbiorców – niewielkiemu spadkowi czytelnictwa tradycyjnego nośnika (do 24,6 proc.) tygodników opinii będzie towarzyszyć skokowy wzrost czytelnictwa w sieci (do 27,7 proc.). Zatem za 5 lat tygodniki opinii mają trafiać do 46,4 proc. odbiorców (przy 5,8 proc. współczytelnictwa obu wersji), czyli ponad półtorakrotnie więcej niż obecnie. Tak wysokie uznanie dla wersji cyfrowej wynika z jej interaktywności, zwielokrotnionych treści, dostępu do archiwum i ze spodziewanej niższej ceny.

Dzienniki są teraz czytane przez 48 proc. odbiorców prasy w Polsce. Aż 47,5 proc. kupuje wersję drukowaną, a 1,5 proc. – cyfrową (1 proc. używa obu wersji, co oznacza, że 2/3 czytelników wariantu cyfrowego ma też dostęp do tradycyjnej gazety). Za 5 lat łączny zasięg prasy codziennej ma się zwiększyć do 60,2 proc., głównie w efekcie kilkunastokrotnego wzrostu wersji cyfrowej (aż do 26,8 proc.), przy spadku czytelnictwa drukowanej gazety do 39,2 proc. (przy współczytelnictwie 5,8 proc.).

Pełen tekst ukazał się w miesięczniku „Nasz Kolporter” kwiecień 2014

Fot. Paweł Wójcik

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.