Wydawcy zabiegają o czytelników

okladki-nowosci

Wydawcy nie dopuszczają, by na rynku prasowym zapanował zastój. Każdego miesiąca debiutują w Polsce nowe, wysokonakładowe czasopisma, adresowane do szerokiego grona odbiorców. Sporo tytułów co pewien czas zmienia też szatę graficzną i układ redakcyjny tekstów – wszystko po to, by czytelnik nie poczuł się znudzony.

Zacznijmy od segmentu pism luksusowych. 10 października zadebiutowała na rynku „Uroda Życia” – nowy miesięcznik w segmencie pism luksusowych. Jak informuje wydawca Edipresse Polska S.A., nowe pismo jest skierowane do kobiet 35+, które są aktywne, wiele już osiągnęły, ale nieustająco poszukują życiowych inspiracji. Bardzo ważne są dla nich relacje z ludźmi. To kobiety, które szukają pogłębionych treści, inspirujących wywiadów i ciekawych materiałów na tematy im bliskie.

– „Uroda Życia” to wyjątkowe połączenie portretów ludzkich i psychologii. To magazyn, który celebruje życie i skupia się na jego najważniejszych aspektach. Autentyczność, harmonia, równowaga i optymizm to kluczowe wartości leżące u podstaw koncepcji „Urody Życia” – opisuje nowy magazyn Magdalena Modrzewska, wydawca „Urody Życia”.

Edipresse Polska S.A. dokładnie przebadało rynek czytelniczek pism luksusowych oraz samo pismo. – Badania dowodzą, że pomimo bogatej oferty rynkowej, jest miejsce na nowe pismo w segmencie pism luksusowych. Czytelniczki widzą różnicę pomiędzy tytułami, które już znają a „Urodą Życia” i deklarują silną chęć zakupu – podkreśla Alicja Modzelewska, dyrektor zarządzająca Edipresse Polska S.A.

Redaktor naczelną „Urody Życia” jest Anna Maruszeczko, dziennikarka telewizyjna i radiowa, autorka książki „Kobiety na zakręcie”. Magazyn, o objętości 220 stron, zadebiutował z ceną 7,99 zł.

Tradycja i gwiazdy retro

Pod koniec października zadebiutował „Dobry Tydzień”, reklamowany przez Wydawnictwo Bauer jako pierwszy w Polsce tygodnik dla kobiet ceniących tradycję, wartości rodzinne i religijne. Charakter czasopisma najlepiej określa jego podtytuł: „Dom. Ludzie. Tradycja”.

Zainteresowanie tygodnikiem mają zwiększyć pojawiające się na jego łamach gwiazdy. W sekcji poświęconej ludziom „Dobry Tydzień” publikuje nie tylko typowe dla segmentu poradniczo-rozrywkowego informacje ze świata gwiazd. W rozbudowanych materiałach prezentuje także znane postaci szczególnie ceniące wartości rodzinne, patriotyczne i katolickie, takie jak Małgorzata Kożuchowska (bohaterka pierwszej okładki), Robert Lewandowski, Anna Dymna czy Krzysztof Ziemiec. Gwiazdy te opowiadają o swoim przywiązaniu do wyniesionych z domu wartości, stosunku do religii i kościoła, a także ujawniają nieznane wątki związane z historią ich rodzin.

Pierwszy numer „Dobrego Tygodnia” ukazał się w objętości 48 stron, w cenie 1,80 zł i w nakładzie 350 tysięcy.

Życiu gwiazd, ale tym sprzed lat poświęcony jest nowy miesięcznik „Retro”, którego pierwszy numer ukazał się 12 listopada. Jak pisze Wydawnictwo Bauer , „Retro” to nostalgiczny miesięcznik o wielkich gwiazdach kina, sceny i estrady – ikonach XX wieku. Magazyn skupia się na gwiazdach, których czasy świetności przypadają na okres od lat 20. do końca lat 80. ubiegłego wieku, odkrywając na nowo ich historię i ujawniając nieznane dotąd fakty. Miesięcznik liczy 48 stron, a jego nakład wynosi 250 tysięcy.

Wydawnictwo Ringier Axel Springer Polska pomyślało natomiast o czytelnikach interesującymi się sportem i w październiku wprowadziło na rynek magazyn „Tempo”, który zastąpił „Tygodnik Przeglądu Sportowego”. Wydawca odwołuje się do historycznego i zasłużonego dla polskiego sportu tytułu „Tempo”. – Czytelnicy znajdą w naszym tygodniku eksperckie teksty najlepszych autorów „Przeglądu Sportowego” i wyrazistych felietonistów podane w atrakcyjnej nowej makiecie, przypominającej wydanie na tablet – mówi Michał Pol, redaktor naczelny „Przeglądu Sportowego”.

Zdobyć region, czyli koszula bliższa ciału

Wydawcy starają się zachęcić do kupowania swoich tytułów prasowych również czytelników lokalnych, w myśl powiedzenia, że koszula bliższa ciału. Stąd w ostatnich tygodniach pojawiło się sporo regionalnych tygodników i dodatków do dzienników z informacjami i tekstami ważnymi dla mieszkańców wybranych miast czy regionów Polski.

30 października do rąk czytelników „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) w aglomeracji warszawskiej trafił nowy dodatek lokalny „Fakt Warszawa”. W całości jest poświęcony najważniejszym sprawom stolicy i jej mieszkańców.

– „Fakt Warszawa” nie tylko będzie informował, ale przede wszystkim radził warszawiakom, jak pokonywać pojawiające się utrudnienia i jak rozwiązywać problemy. W uzasadnionych przypadkach będziemy w imieniu mieszkańców podejmować interwencję – mówi Robert Feluś, redaktor naczelny „Faktu”.

Nowy „Fakt Warszawa” ukazuje się od poniedziałku do piątku w objętości sześciu lub ośmiu stron. Szata graficzna warszawskiego dodatku jest zbliżona do layoutu głównego grzbietu gazety. – Jesteśmy otwarci na sygnały od mieszkańców oraz na współpracę z warszawskimi urzędami i instytucjami. Zachęcamy do dzielenia się sprawami, które wpływają na jakość życia w stolicy. Prowadząc liczne sondy uliczne, sami będziemy aktywnie szukać ważnych tematów – mówi Aleksandra Kuźniar, szefowa działu Warszawa.

Co istotne dla czytelników, cena gazety „Fakt” z dodatkiem lokalnym pozostała bez zmian.

Podobnie zadziałał inny duży wydawca – Agora, który 7 listopada wprowadził „Tygodnik Wrocław” jako dodatek do piątkowego wydania „Gazety Wyborczej”.

– To gazeta dla tych, którzy chcą zmieniać Wrocław i już go zmieniają, którzy chcą się w nim rozwijać i potrafią z niego korzystać – mówi Ilona Byra, wydawca regionalny „Gazety Wyborczej” we Wrocławiu. – Wrocław to miasto ze szczególną tożsamością – jego mieszkańcy mają korzenie w całej Polsce. Ale czują się, jakby od zawsze byli stąd i coraz bardziej są za to miasto odpowiedzialni. Ta gazeta będzie dla nich i o nich.

Z kolei Polskapresse postawiła na samodzielne tygodniki, ukazujące się w różnych regionach Polski. 7 października wyszedł pierwszy numer „Życie Krotoszyna”, adresowany do mieszkańców powiatu krotoszyńskiego. Nowy tygodnik zawiera lokalne informacje z Krotoszyna, Koźmina Wlkp., Kobylina, Zdun, Rozdrażewa oraz Sulmierzyc. Ponadto do 32-stronicowego tygodnika dołączany jest dodatek z programem telewizyjnym, „Tele Magazyn”.

W kolejnych tygodniach ukazały się inne regionalne tygodniki Polskapresse: 20-stronicowy „Głos Międzyrzecza i Skwierzyny” (powiat międzyrzecki, województwo lubuskie), 32-stronicowy „Tygodnik Lipnowski” (powiat lipnowski, województwo kujawsko-pomorskie) i „Tygodnik Miastecki”. Ten ostatni dystrybuowany jest na terenie czterech gmin, leżących niegdyś w granicach administracyjnych powiatu miasteckiego w województwie pomorskim.

Pełna wersja artykułu ukazała się w miesięczniku „Nasz Kolporter” (grudzień 2014)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.