Poznaj swój świat

czasopisma-podróżnicze

Jeszcze dwadzieścia parę lat temu Polacy nie mieli takich możliwości wyjazdu za granicę jak obecnie. Na szczęście dzisiaj możemy bez przeszkód zwiedzać najdalsze zakątki świata. W planowaniu podróży przydatne są czasopisma z segmentu turystyczno-podróżniczego.

Tytuły z segmentu turystyczno-podróżniczego mają za zadanie przybliżyć nam miejsce, do którego się wybieramy, zapoznać nas z topografią, historią i kulturą jej mieszkańców.

– Uwielbiam podróżować, więc sama zaglądam do czasopism podróżniczych – mówi Marlena Zbroja, prowadząca salonik prasowy w Inowrocławiu. – Można z nich czerpać inspiracje w poszukiwaniach miejsca, do którego warto się wybrać. Takie tytuły są bogate w informacje o danym kraju, opisują zwyczaje, dają wskazówki, co warto zwiedzić, jak się poruszać, do których restauracji się udać czy co kupić. Ważne są także informacje o cenach, bowiem na ich podstawie można zrobić kalkulację kosztów takiej wyprawy.

Czasopisma dostępne na rynku możemy podzielić na dwa rodzaje. Pierwsze z nich przeznaczone są dla bezpośrednich konsumentów usług i produktów turystycznych, czyli dla każdego, kto szuka pomysłu na wyjazd. Na łamach tych czasopism, o bogatej szacie graficznej, prezentowane są różne miejsca i ich atrakcje. Wydawnictwa te są swoistym poradnikiem, bowiem z ich kart dowiemy się gdzie i za ile pojechać, gdzie mieszkać i co zwiedzić, co jeść i na co uważać. Tytuły te koncentrują się zarówno na walorach krajoznawczych danego miejsca, jak i elementach kultury, obyczajów czy rozrywki. Zdecydowany prym, pośród wydawnictw z tego segmentu, wiodą wydawnictwa, w których opisywane są nie tylko polskie wojaże, ale i te zagraniczne. Zaledwie niewielką część stanowią tytuły z informacjami tylko o polskich zakątkach. Na ich łamach przeczytamy relacje z wycieczek, informacje co warto zobaczyć czy jaki szlak górski wybrać. W pismach znajdują się regionalne historie, opisy zwyczajów społeczności zamieszkującej dany teren. Jest to często bogate źródło wiedzy o bazie turystycznej i noclegowej w regionie.

Drugą grupą czasopism w ofercie dystrybucyjnej są czasopisma branżowe, skierowane do przedstawicieli szeroko pojętego biznesu turystycznego, tj. agencji podróży, firm transportowych, właścicieli bazy noclegowej i gastronomicznej. Prasa ta ma na celu informowanie o wydarzeniach z branży turystycznej, targach, trendach, modnych kierunkach. Czasopisma te są kopalnią wskazówek przy tworzeniu oferty.

Kinga Beck-Tracz

Pełna wersja artykułu ukazała się w miesięczniku „Nasz Kolporter” (czerwiec 2013)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.