„Fakt” – fenomen rynku

Gazeta codzienna „Fakt” jest fenomenem na polskim i międzynarodowym rynku prasowym. Pierwszy numer Faktu ukazał się 22 października 2003 roku. Już w grudniu 2003 roku „Fakt” ustanowił rekord średniego rozpowszechniania płatnego na rynku dzienników w Polsce (534 904 egzemplarzy według danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy) – to najwyższa średnia miesięczna sprzedaż dziennika , jaką zanotowało ZKDP w ciągu dziesięciu lat swojej działalności.

W lutym 2004 roku „Fakt” pobił kolejny rekord sprzedaży – 644 998 egzemplarzy – wynik ten to do tej pory najwyższy miesięczny wynik średniej sprzedaży dzienników zanotowany w ZKDP. Od czterech lat „Fakt” pozostaje liderem w segmencie prasy codziennej. Trzeba przyznać, że w błyskawicznym tempie stał się ulubionym dziennikiem milionów Polaków. Ten wielki sukces nie byłby możliwy bez bardzo przemyślanego pomysłu na nowy tytuł, który w przypadku „Faktu” był genialnie prosty: zrobić gazetę mądrą, opiniotwórczą, ale i rozrywkową; pokazującą dramaty, ale i piękno życia; nie stroniącą od treści pikantnych, a jednocześnie z wielkim szacunkiem odnoszącą się do spraw wiary i Kościoła, piętnującą patologie życia politycznego, dostarczającą rzeczowych analiz największych autorów życia publicznego.

– Jesteśmy blisko ludzi i ich problemów. W jasny sposób opisujemy wydarzenia i zjawiska społeczne, dokumentując je dużą liczbą zdjęć. Pragniemy, aby czytelnik był bardzo dobrze i na bieżąco poinformowany o wszystkim, co dla niego najważniejsze. Nie chcemy, by się nudził, staramy się go wzruszać, być dla niego przyjaznym – mówi Grzegorz Jankowski, redaktor naczelny „Faktu”. – Chcemy też pomóc w rozwiązywaniu jego codziennych problemów. Publikując eseje filozoficzne, wywiady i wypowiedzi najlepszych autorów, czołowych intelektualistów, a także komentarze polityków udało nam się stworzyć gazetę o charakterze opiniotwórczym, która obraca się w każdym segmencie tematycznym. W gazecie nie ma enklaw, które są zamknięte dla jakiejś grupy. Ci, którzy są zainteresowani polityką, sięgną również chętnie po informacje sportowe, czy z życia gwiazd. Kwestią jest sposób podania informacji. My to robimy lekko i bez narzucania poglądu, ale rzetelnie i obiektywnie.

Istniejący niepełne cztery lata na rynku „Fakt” jest potężnym medium. Posiada siedem lokalnych oddziałów (Warszawa, Kraków, Trójmiasto, Katowice, Łódź, Poznań, Wrocław), które codziennie do każdego numeru dołączają swoje strony lokalne – dotyczące zarówno bieżących wydarzeń, jak i sportu w danym mieście. To pogłębia więź z czytelnikami, którzy błyskawicznie otrzymują najważniejsze informacje o swoim regionie.

Jak deklaruje wydawca, misją „Faktu’ jest występowanie w obronie najsłabszych. Stąd na łamach dziennika obecność dziennikarstwa interwencyjnego, promowanie akcji społecznych i edukacyjnych, przeprowadzanych wspólnie z takimi instytucjami jak Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Finansów, czy też Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Gazeta od początku swego istnienia jest podzielona na sekcje. „Polityka” zawiera poważne teksty społeczne, ale i wiele karykaturalnych opisów, podpatrzonych sytuacji z życia politycznego. W „Wydarzeniach”, tak jak w życiu, łzy przeplatają się z radością. Dział „Ludzie” opisuje, często „przez dziurkę od klucza”, życie gwiazd show-biznesu, a dział „Sport” to najlepsza wizytówka dziennika. Jeden z działów gazety należy wymienić osobno. To „Opinie”, zajmujące drugą i trzecią stronę w gazecie. W tym właśnie miejscu swoje teksty publikują najwybitniejsi światowi i polscy politycy, myśliciele, socjologowie i politolodzy.

„Fakt” jest doceniany przez specjalistów. W lutym 2004 roku otrzymał nagrodę Debiut Roku 2003 podczas konkursu Media Trendy (konkurs Innowacji w Mass Mediach). Także wtedy przypadł gazecie tytuł „Impactor: Medium Reklamowe Roku 2003″. W czerwcu 2004 roku w rankingu „Rzeczpospolitej” „Marki polskie”, „Fakt” zajął pierwsze miejsce pod względem wartości postrzeganej przez konsumentów. Lipiec 2004 roku przyniósł gazecie tytuł „Czyniący Dobro” przyznany przez Fundację „Zdążyć z Pomocą” za szczególny wkład w akcję z okazji Dnia Dziecka. W listopadzie 2004 roku „Fakt” został uznany przez Media&Marketing za Dziennik Roku, podczas gdy „Fakt TV” za – TV-guide Roku. Kolejny tytuł Dziennika Roku, tym razem w Konkursie Media Trendy w marcu 2006 roku, przyznano „za konsekwentne umacnianie pozycji rynkowej”. Docenione zostały także najważniejsze postaci „Faktu”. Piotr Grzybowski został laureatem prestiżowej nagrody „Award of Excellence” w kategorii Strona Newsowa w Tabloidzie o sprzedaży większej niż 175 tysięcy. Przygotowana przez niego Wielkanocna okładka „Faktu” z 14 kwietnia 2006 roku została uznana za najlepszą na świecie.

Radosław Wiśniewski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.